Tuesday, March 8, 2011

[ Dewasa Adzha ]


Dewasa Adzha

Senilai kasih ibu adalah asbab
Menyatakan keindahan dalam sekam
Yang laluannya dihambat penyiksaan yang mendalam
Memberikan tujahan maya kepadaku
Mengerti sekeping hati yang perlu didahului
Bagi mencorak seimbas redha dan berkat

Dewasa adzha
Menuraskan perbuatan nista dan hina
Melenturkan sepasang keting pada ilahi
Mencari sesuap hidayah pada yang empunya
Memohon kekuatan roh selebih jasad
Meniti hari kedua
Setelah dihembuskan angin berpasir
Merentap seluruh lingkungan bima
Menggulingkan sebuah kepercayaan
agar santun ini tidak bisa diekori sarjana

walaupun yang tinggal hanyalah
titisan yang terakhir
namun aku masih tidak mampu
menyegarkan pohon yang reput
yang kelihatan hanyalah
ranting yang tajam dan berduri
kubenarkan segala firmanmu
jalan ini bukanlah jalanku

cebisan ini sudah tiada lagi
aku hanya menanti sinar yang baru
mengharapkan ketaatan padamu
agar taat ini menimpa diriku kembali
agar aku mampu melakar senyuman
dan senyumanku ini berganjaran padamu ibu

Dewasa Adzha
Yang hitam tetap hitam
Yang melazimkan hanyalah Allah
Sungguhku x sanggup lagi
Merencanakan cuaca mendung semalam
Hanya kuharapkan ramalan yang indah
Seperti hari-hari aku berpijak dilaluanMU dulu
Janganlah kau sempitkan lagi laluan itu
Kerana sudah terlalu byk aku memikul beban ini
Benarkan aku bersamamu...

No comments:

Post a Comment